Ni har helt diktatoriskt bakom ryggen på hyresgästerna skrivit på ett avtal om betalning för varm- och kallvatten som tidigare ingått i hyran. För att motivera ert svek pratar ni om miljön och att EU ligger bakom. Men det finns inget krav alls på hyresvärdar att ta betalt för vatten utan bara att de ska mäta förbrukningen. Syftet är att hyresvärdarna ska tjäna pengar. De behöver inte ens installera mätare om de kan visa att det är ”olönsamt” (1).

Maxad otrygghet med Hyresgästföreningens skräpavtal

I februari 2023 var ert avtalade pris för varmvatten 50 kr per kubik. I juli 2024 hade priset gått upp till 80 kr per kubik. En person i Sverige använder i genomsnitt 60 liter (2) varmvatten per dag (= 5 min duschning). Det blir nästan 2 kubik per månad. En trerummare har bara 4 kubik som ”ingår”. Man ska alltså duscha max 5 min per dag och bo max två personer i en trea om man inte vill betala extra för vatten enligt ert avtal som ni har fräckheten att kalla ”generöst”. I Järvaområdet har vi enligt er förhandlare som numera arbetar för hyresvärdarna fått ”extra vatten som ingår”. Dessutom har ni haft fräckheten att skriva på att vi ska betala för kallvatten trots att det inte finns något som helst krav att hyresvärdarna ens ska mäta kallvatten. Avtalet har ni dessutom envist vägrat att visa oss. I vilka sammanhang kan man sluta avtal i andras namn och sedan vägra visa upp det? Vad ni har gjort liknar brottet ”trolöshet mot huvudman” som kan ge flera år i fängelse.

Många har nu lämnat Hyresgästföreningen

Den 10 oktober 2023 skickade vi en namninsamling till Hyresgästföreningens förhandlare för Järvaområdet. I mejlet skrev vi att vi kräver att Hyresgästföreningen säger upp avtalet eftersom många hyresgäster får betala mellan 400 till 1000 kr extra för vatten som tidigare ingått i hyran. För att backa upp kravet skrev vi att vi kommer att uppmana hyresgäster att lämna Hyresgästföreningen.

Den 18 oktober 2023 fick vi inget svar på kravet men ett mail från er förhandlare där det bland annat stod att ”Det är viktigt att förstå att IMD kan ge såväl lägre som högre kostnader för hyresgästen”. Det är dock nästan omöjligt att hitta någon som lyckats använda så lite vatten att de får lägre kostnader. Era lokalt aktiva ensamstående pensionärer som har stora lägenheter kan kanske lyckas med det men inte normalhushållen i området. Små lägenheter har mindre vatten som ”ingår” enligt ert vattenavtal. Vi fördömer er politik att straffa de familjer som bor trångt och som redan har det svårt.

Eftersom ni vägrade att diskutera frågan så satte vi igång en kampanj för att hyresgäster ska lämna Hyresgästföreningen tills ni säger upp avtalet och ordnar ett avtal som inte orsakar stora extrakostnader. Vi har därefter ordnat protest vid ert huvudkontor, genomfört dörrknackningar, ordnat torgmöten och genomfört affischeringar. Vi har hängt upp banderoller på olika ställen och spridit budskapet via sociala medier. Filmer med budskapet att lämna Hyresgästföreningen har totalt fått över 60 000 visningar. Många hyresgäster har nu lämnat Hyresgästföreningen, särskilt på Nidarosgatan och Nordkapsgatan i Husby. Det var därför inte förvånande att era rekryterare dök upp just på dessa gator i Husby i slutet av juli i år. Hyresgäster som vi har pratat med bad dem att försvinna och aldrig komma tillbaka.

Vi frågar er nu. Vill ni fortsätta denna konflikt eller öppna för en diskussion om vattenavtalet?

(1) https://www.bebostad.se/media/4420/rapport-tappvarmvatten-och-imd_2020-11-12.pdf
(2) https://www.svensktvatten.se/fakta-om-vatten/dricksvattenfakta/